The Data Journalism Handbook 1.0
Loading

Προσελκύωντας τον Κόσμο γύρω από τα Δεδομένα

Σχεδόν εξίσου σημαντικό με τη δημοσίευση των δεδομένων είναι το να υπάρχει μια αντίδραση από το κοινό σας. Είστε άνθρωποι: Θα κάνετε λάθη, θα λείψουν πράγματα και θα διεξάγετε λάθος συμπέρασμα μέσα στο χρόνο. Το κοινό σας είναι ένα από τα πιο χρήσιμα στοιχεία που έχετε στο ενεργητικό σας. Μπορούν να ελέγξουν γρήγορα και να επισημάνουν τα πράγματα που ίσως δεν έχουν εξεταστεί.

Η προσέλκυση του κοινού μπορεί να είναι δύσκολη. Έχετε να κάνετε με μια ομάδα ανθρώπων που έχουν συνηθίσει στα χρόνια χρήσης του Διαδικτύου να σερφάρουν από ιστοσελίδα σε ιστοσελίδα, αφήνοντας τίποτα εκτός από κάποιο σαρκαστικό σχόλιο στο πέρασμά τους. Το να χτίσετε μια σχέση εμπιστοσύνης με τους χρήστες σας είναι ουσιώδες: Πρέπει να γνωρίζουν τι πρόκειται να λάβουν, να γνωρίζουν πως μπορούν να αντιδράσουν, πως μπορούν να αφήσουν feedback καθώς και πρέπει να γνωρίζουν οτι αυτό το feedback θα ληφθεί υπόψιν.

Ωστόσο, πρώτα θα πρέπει να σκεφτείτε τι κοινό έχετε ή θέλετε να έχετε. Αυτό θα ενημερώσει αλλά και θα ενημερωθεί από το είδος των δεδομένων με τα οποία εργάζεστε. Αν αφορούν σε ένα συγκεκριμένο τομέα, τότε θα χρειαστεί να εξερευνήσετε συγκεκριμένες επικοινωνίες με τον εν λόγω τομέα. Υπάρχουν φορείς του εμπορίου με τους οποίους μπορείτε να έρθετε σε επαφή που ίσως είναι πρόθυμοι να δημοσιοποιήσουν τις πηγές που έχετε αλλά και το έργο που έχετε κάνει σε ένα ευρύτερο κοινό; Υπάρχει μια κοινότητα σε μια ιστοσελίδα ή ένα φόρουμ με τα οποία να μπορείτε να έρθετε σε επαφή; Υπάρχουν εξειδικευμένες εμπορικές εκδόσεις που να θέλουν να προβάλλουν ορισμένες από τις ιστορίες που βρίσκετε στα δεδομένα;

Τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν επίσης ένα σημαντικό εργαλείο, αν και αυτό, πάλι, εξαρτάται από το είδος των δεδομένων με τα οποία εργάζεστε. Αν κοιτάξετε σε παγκόσμιες στατιστικές ναυτιλίας, για παράδειγμα, είναι απίθανο να βρείτε μια ομάδα στο Facebook ή το Twitter, που να δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη δουλειά σας. Από την άλλη πλευρά, αν εξετάσετε τα επίπεδα διαφθοράς ανά τον κόσμο ή τις τοπικές στατιστικές εγκλημάτων, είναι πιθανό αυτά να είναι ενδιαφέροντα για ένα μάλλον ευρύτερο κοινό.

Αναφορικά με το Twitter, η καλύτερη προσέγγιση τείνει να είναι η επαφή με σημαντικές προσωπικότητες, στις οποίες θα εξηγήσετε συνοπτικά γιατί το έργο σας είναι σημαντικό και θα συμπεριλάβετε και ένα link. Με λίγη τύχη, θα το κάνουν retweet στους αναγνώστες τους. Αυτός είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να μεγιστοποιήσετε την προβολή της δουλειά σας με ελάχιστη προσπάθεια. Ωστόσο, μην φανείτε ενοχλητικοί στους ανθρώπους.

Όταν έχετε ανθρώπους στη σελίδα, θα πρέπει να σκεφτείτε το πώς θα συσχετιστεί το κοινό σας με την εργασία σας. Σίγουρα, μπορεί να διαβάσουν την ιστορία που έχετε γράψει και να εξερευνήσουν τα infographics ή τους χάρτες αλλά το να δώσετε στους χρήστες σας μια διέξοδο ώστε να απαντήσουν είναι εξαιρετικά πολύτιμο. Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι πιθανό να σας δοθεί έτσι μεγαλύτερη διορατικότητα σχετικά με το θέμα το οποίο γράφετε, ενημερώνοντας το κοινό για τις μελλοντικές εργασίες σας πάνω σε αυτό.

Πρώτον, είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να δημοσιεύετε τα ανεπεξέργαστα δεδομένα παράλληλα με τα άρθρα σας. Μπορείτε είτε να φιλοξενήσετε τα δεδομένα σε ένα ξεχωριστό απλό κείμενο είτε να τα φιλοξενήσετε σε μια τρίτη υπηρεσία όπως το Google Docs. Με αυτόν τον τρόπο, θα υπάρχει μόνο μία εκδοχή των δεδομένων και μπορείτε να την ανανεώσετε, όταν χρειάζεται, αν βρείτε λάθη στα δεδομένα που πρέπει να διορθωθούν αργότερα. Ακόμη καλύτερα, μπορείτε να κάνετε και τα δύο. Κάντε το όσο το δυνατόν ευκολότερο για τους ανθρώπους να πάρουν στα χέρια τις πρώτες ύλες σας.

Στη συνέχεια, ξεκινήστε να σκέφτεστε αν υπάρχουν και άλλοι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να κάνετε το κοινό να συσχετιστεί με τα δεδομένα σας. Προσέξτε τις μετρήσεις σχετικά με το ποια μέρη των συνόλων δεδομένων σας λαμβάνουν περισσότερη προσοχή - είναι πιθανό ότι οι περιοχές με την περισσότερη κινητικότητα ίσως έχουν κάτι να πουν που μπορεί να έχετε χάσει. Για παράδειγμα, μπορεί να μην σκέφτεστε να κοιτάξετε τα στατιστικά στοιχεία της φτώχειας στην Ισλανδία, αλλά εάν αυτά τα κελιά λαμβάνουν πολύ προσοχή, τότε θα μπορούσε να υπάρχει κάτι εκεί που να αξίζει να εξετάσετε.

Σκεφτείτε, ακόμη, πέρα από το πεδίο με τα σχόλια. Μπορείτε να επισυνάψετε σχόλια σε συγκεκριμένα κελιά σε ένα υπολογιστικό φύλλο ή μια συγκεκριμένη περιοχή ενός infographic; Ενώ τα περισσότερα ενσωματώσιμα συστήματα δημοσίευσης δεν το επιτρέπουν αυτό απαραίτητα, αξίζει να ρίξετε μια ματιά στο αν δημιουργείτε κάτι πιο εξειδικευμένο. Τα οφέλη που μπορεί να φέρει στα δεδομένα σας δεν πρέπει να υποτιμηθούν.

Βεβαιωθείτε ότι οι άλλοι χρήστες μπορούν να δουν, επίσης, τις παρατηρήσεις αυτές - έχουν σχεδόν ίση αξία με τα αυθεντικά δεδομένα, σε πολλές περιπτώσεις, και αν κρατήσετε αυτές τις πληροφορίες για σας, τότε τις στερείτε το κοινό σας.

Τέλος, άλλοι άνθρωποι μπορεί να θέλουν να δημοσιεύσουν τα δικά σας infographics και τις ιστορίες που βασίζονται στις ίδιες πηγές δεδομένων - σκεφτείτε τον καλύτερο τρόπο με τον οποίο μπορείτε να συνδέσετε αυτά μαζί και να παρουσιάσετε το έργο σας. Θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε ένα ειδικό hashtag στο σύνολο των δεδομένων, για παράδειγμα, ή αν υπάρχουν πολλές εικόνες, τότε μπορείτε να τις μοιραστείτε σε μια ομάδα στο Flickr.

Η κοινοποίηση πληροφοριών πιο εμπιστευτικά θα μπορούσε να είναι επίσης χρήσιμη - σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να μην είναι ασφαλές για τους ανθρώπους να μοιραστούν δημοσίως τη συμβολή τους σε ένα σύνολο δεδομένων ή ίσως απλά να μην είναι άνετοι με αυτό. Αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να προτιμούν να υποβάλουν πληροφορίες μέσω e-mail ή ακόμα και μέσω σχολίων σε ένα ανώνυμο πεδίο.

Το πιο σημαντικό πράγμα που μπορείτε να κάνετε με τα δεδομένα σας είναι να τα μοιραστείτε ανοιχτά και ευρέως, όσο είναι αυτό δυνατόν. Το να δίνετε στους αναγνώστες σας τη δυνατότηα να ελέγχουν την εργασία σας, να βρίσκουν τα λάθη σας και να εντοπίζουν τα πράγματα που μπορεί να έχετε παραλείψει, θα κάνει τόσο τη δημοσιογραφία σας αλλά και την εμπειρία του αναγνώστη απείρως καλύτερη.

Duncan Geere, Wired.co.uk