The Data Journalism Handbook 1.0
Loading

Μαζική Συγκέντρωση Στοιχείων για τον υπολογισμό της Τιμής του Νερού

Από το Μάρτη του 2011, η πληροφόρηση για την τιμή του νερού της βρύσης σε όλη τη Γαλία συγκεντρώνεται μέσω ενός πειράματος μαζικής συγκέντρωσης στοιχείων. Σε τέσσερις μήνες μόλις, πάνω από 5.000 άνθρωποι αγανακτισμένοι με τον έλεγχο της αγοράς νερού από τις ιδιωτικές εταιρείες, έκαναν τον κόπο να ψάξουν τον λογαριασμό του νερού, να τον σκανάρουν και να τον “ανεβάσουν” στη σελίδα του προγράμματος της “Τιμής του Νερού”. Το αποτέλεσμα ήταν μια πρωτοφανής έρευνα που έφερε μαζί ανθρώπους των ηλεκτρονικών υπολογιστών, ΜΚΟ, και παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης για να βελτιώσουν τη διαφάνεια σε σχέση με τα προγράμματα του νερού.

Figure 26. The Price of Water (Fondation France Liberté)

Η Γαλλική αγορά υπηρεσιών ύδρευσης αποτελείται από περισσότερους από 10.000 πελάτες (πόλεις που αγοράζουν νερό για να το διανείμουν στους δημότες τους) και μόλις μια χούφτα εταιρειών ύδρευσης. Η ισορροπία ισχύος στο ολιγοπώλιο αυτό είναι υπέρ των εταιρειών, οι οποίες μερικές φορές χρεώνουν διαφορετικές τιμές σε γειτονικές πόλεις!

Η Γαλλική ΜΚΟ «Ελεύθερη Γαλία» ασχολείται με τα θέματα του νερού εδώ και 25 χρόνια. Τώρα έχει εστιάσει στη βελτίωση της διαφάνειας στη Γαλλική αγορά και στην ενίσχυση των καταναλωτών και των δημάρχων, οι οποίοι διαπραγματεύονται συμφωνίες υπηρεσιών ύδρευσης. Η Γαλλική κυβέρνηση αποφάσισε πριν δύο χρόνια να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με μια πανεθνική συμφωνία για την ποιότητα και την τιμή του νερού. Μέχρι τώρα μόνο το 3% των δεδομένων έχει συγκεντρωθεί. Για να πάει γρηγορότερα η «Ελεύθερη Γαλλία» θέλησε να κάνει τους πολίτες να εμπλακούν άμεσα.

Μαζί με την ομάδα OWNI, σχεδίασα μια διεπαφή μαζικής συγκέντρωσης στην οποία οι χρήστες θα μπορούσαν να σκανάρουν τον λογαριασμό ύδρευσής τους και να εισάγουν την τιμή που πλήρωσαν για το νερό της βρύσης τους στο prixdeleau.fr. Τους τελευταίους 4 μήνες υπέγραψαν 8.500 και πάνω από 5.000 λογαριασμοί έχουν ανεβαστεί και αξιολογηθεί.

Ενώ αυτό δεν επιτρέπει μια σωστή αξιολόγηση της κατάστασης της αγοράς, έδειξε στους ενδιαφερόμενους, όπως οι εθνικές εποπτικές αρχές, ότι υπήρχε ένα γνήσιο ριζικό ενδιαφέρον γύρω από την τιμή του νερού της βρύσης. Στην αρχή ήταν σκεφτικοί σχετικά με την διαφάνεια, αλλά κατά τη διάρκεια τη διαδικασίας άλλαξαν γνώμη, σταδιακά συμμετέχοντας στον αγώνα της Ελεύθερης Γαλλίας ενάντια στην αδιαφάνεια και την κακή πρακτική των εταιρειών. Τι μπορούν τα μέσα ενημέρωσης να διδαχθούν από αυτό;

Συνέταιρος με τις ΜΚΟ

Οι ΜΚΟ χρειάζονται μεγάλο όγκο στοιχείων για να σχεδιάσουν εκθέσεις πολιτικών. Θα είναι πιο πρόθυμοι να πληρώσουν για συγκέντρωση δεδομένων παρά για ένα εκτελεστικό στέλεχος εφημερίδας.

Οι χρήστες μπορούν να παρέχουν πρωτογενή δεδομένα

Η μαζική συγκέντρωση δεδομένων δουλεύει άριστα όταν οι χρήστες κάνουν συγκέντρωση δεδομένων ή ξεκαθάρισμα δεδομένων.

Ρωτήστε για την πηγή

Αναλογιστήκαμε αν έπρεπε να ρωτήσουμε τους χρήστες για σκανάρισμα του πρωτότυπου λογαριασμού, σκεπτόμενοι μήπως μερικούς τους αποθαρρύνει αυτό (ειδικά καθώς το κοινό στόχος μας ήταν ηλικίας άνω του μέσου όρου). Παρόλο που μπορεί να εξαίρεσε μερικούς, αύξησε την αξιοπιστία των δεδομένων.

Στήστε ένα μηχανισμό αξιολόγησης

Σχεδιάσαμε ένα point system και ένα μηχανισμό ομότιμου ελέγχου για να ελέγχει τις συνεισφορές των χρηστών. Αυτό αποδείχτηκε πολύ περίπλοκο για τους χρήστες, που είχαν πολύ μικρό κίνητρο για επανειλημμένες επισκέψεις στην ιστοσελίδα. Χρησιμοποιήθηκε από την ομάδα της «Ελεύθερης Γαλίας», εντούτοις, της οποίας οι 10 περίπου υπάλληλοι πράγματι κινητοποιήθηκαν από το πόϊντ σύστεμ.

Κάντε το απλό

Δημιουργήσαμε ένα αυτοματοποιημένο μηχανισμό ηλεκτρονικής ταχυδρόμησης ώστε οι χρήστες να μπορούν να στέλνουν μια αίτηση Ελεύθερης Πληροφόρησης που να αφορά την τιμολόγηση του νερού πατώντας μόνο μερικά πλήκτρα. Παρόλο που ήταν καινοτόμα και καλά σχεδιασμένη, αυτή η δυνατότητα δεν απέδωσε ουσιαστικά (μόνο 100 αιτήματα στάλθηκαν).

Στόχευσε το κοινό σου

Η «Ελεύθερη Γαλλία» συνεργάστηκε με το ειδησεογραφικό περιοδικό των δικαιωμάτων των καταναλωτών 60 Εκατομμύρια Καταναλωτές, το οποίο έκανε το κοινό του να εμπλακεί σημαντικά. Ήταν το τέλειο ταίριασμα για μια τέτοια επιχείρηση.

Διάλεξε προσεκτικά τους δείκτες-κλειδιά της απόδοσής σου

Το πρόγραμμα συγκέντρωσε μόνο 45.000 επισκέπτες σε 4 μήνες, ισοδύναμο σε αξία κίνησης 15 λεπτών στο nytimes.com. Αυτό που είναι πραγματικά σημαντικό είναι ότι υπέγραψε 1 στους 5 και 1 στους 10 αφιέρωσε χρόνο για να σκανάρει και να ανεβάσει τον λογαριασμό του/της.

Nicolas Kayser-Bril, Journalism++